At blogge kan åbne for din karrierer og jobmuligheder

I dag foregår den daglige kommunikation i højere og højere grad via de sociale medier. Internettet og diverse platforms har i den grad fået taget i os, og vi har helt og holdent overgivet os til det. Det med rigtigt god grund for der er rigtigt mange spændende ting derude, der kan hjælpe os på hver sin måde.

blogging

At blogge har været et velkendt fænomen fra siden midten af 1999, hvor det virkelig tog fart med blandt andet blog.dk, Blogger og LiveJournal. Man kunne oprette en gratis profil og det var hurtigt at komme i gang. Der er var ikke nogen bestemte krav til indholdet. I stedet var det personen bag, der helt selv bestemte hvad der skulle skrives om og blive delt.

Ifølge dst.dk fra Danmarks Statistik er der hele 18% af os der blogger og ca. hver tredje dansker læser blogs dagligt. Desuden kan man se, at tallet kun bevæge sig fremad og i høj grad bliver kombineret med alle de andre sociale medier og platforme som Facebook, Twitter og Instagram.

Modeblogs og alle modehusene

Dreammodels.dk/bloggere og Modebloggene er mange og med hver deres personlige præg. Nogle gør genbrug til deres niche, andre følger catwalkens diktering af, hvad der kommer på mode og andre kører budgetvenlig-stilen. Uanset hvilken indgangsvinkel de forskellige bloggere har på deres blog, så har de kendte tøjmærker og modehusene fået øjnene op for bloggerne og man ser flere og flere samarbejder mellem bloggere og firmaer.

I 2000 begyndte modebloggene virkelig, at komme på banen og det rystede firmaerne, da bloggerne ændrede måden at se tingene på. De begyndte lige så stille at efterspørge samarbejde i form af reklamer omkring deres mærker, men det foregik på modebloggerens præmisser, da de havde mindst at tabe.

I dag ser vi på mange modeblogs, at bloggeren anmelder et produkt/mærke og dermed gør reklame for et mærke. Nogle gange fremgår det tydeligt, som forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og- vejledninger/Markedsfoeringsloven/Skjult-reklame det faktisk skal og andre gange får bloggeren inkorporeret det troværdigt og uden læseren opdager at der er et firma som betaler bloggeren for reklamen.

Der er utal af eksempler på store samarbejder mellem et mærke og en blogger. Blandt andet den store svenske modeblogger elin-kling.com, som lavede et stort samarbejde med H&M om en hel kollektion, der afspejlede Elin’s minimalistisk stil. Derudover er H&M netop et af de mærker, der virkelig har fattet den gode effekt disse samarbejder kan have. H&M har derfor efterhånden skabt mange kollektioner i samarbejde med både bloggere og kendte ansigter.

Gør din passion til din blog

Det er ikke kun de famøse modeblogs der hitter. Det gør også både fitness blogs, madblogs, rejseblogs, mommyblogs osv.

Egentlig er det jo typisk en passion, der får folk til at starte deres blog op. En passion der gør de føler de har noget på hjertet og gerne vil dele ud af deres viden og erfaringer. Det gør det nemmere at skrive, når det er noget man brænder for. En lyst til at dele det med andre, så de også kan få glæde af det.

Fitnessblogs blev i den grad populært omkring 2012, hvor Danmark blev præget af en sundhedsbølge, der stadigvæk er godt gang i i dag og som folk stadig gerne vil læse og følge med i. En af de kendeste fitness bloggere i dag er fitness dronningen cecilielind.com, der er personlig træner og som deler ud af både opskrifter, træningstip og personlige erfaringer igennem hendes blog. Hun har igennem sin blog fået givet sig i kast med kogebøger og fået lavet et helt koncept med hendes ”Protein Kitchen”.

Danmarks største rejseblog er opdagelse.dk, som er en lille familie på 3, hvis store passion er at rejse. De skriver om deres mange rejser og deler deres oplevelser og erfaringer med læserne. De deler gode tips til de forskellige destinationer og gode råd om hvad der værd at tage hensyn til inden man drager afsted.

Disse er blot nogle eksempler på vidt forskellige indgangsvinkler til en blog, der i den grad er drevet af bloggerens passion og lyst til at dele ud af egne erfaringer. En blog kan man altså drive virkelig langt og få nogle muligheder man måske ikke ellers ville have fået.

Hvorfor gider vi overhovedet læse blogs?

Vi læser blogs fordi vi kan spejle os i hinanden. Det er et simpelt svar, men det er det som det hele handler om. Med den digitale udvikling som finder sted hver evig eneste dag, er vi altid online og kan følge med i hvad der sker i verdenen og i hinandens liv.

De store og kendte blogs bærer typisk meget præg af, at der er en stor personlighed og ærlighed i bloggen og det kan folk relatere til. De såkaldte mommyblogs om nybagte eller etablerede mødre er ekstremt populære og det er indlæg om virkelighedens verden med bleskift og ulvetime, der får flest likes og bliver læst mest. Folk kan godt lide genkendelighed og at kunne spejle sig i hinanden.

Størstedelen af befolkningen har en Facebook eller Instagram konto, selvom de måske ikke har en blog. Men princippet er lidt det samme, da man også her dele ud af billeder og små tekster velvidende om at andre ser det.

Fra blog til business

Hvis man vil have en populær blog, så er det vigtigt, at man gør sin blog personlig så man på den ene eller anden måde kan skille sig ud og gøre sig bemærket. Det er også en god idé at få linket til nogle af de mange sociale platforme som Instagram, Facebook og Snapchat, da man når ud til endnu flere og hele tiden kan holde folk opdateret.

Nogle gange bliver man bemærket på måder, hvor man slet ikke har bedt om det. Det kan f.eks. være for et godt indlæg som spreder sig fra mund til mund. Man må prøve sig lidt frem og se hvad der virker og hvad der gør, at folk kommer forbi for at tjekke ens indlæg.

Oplæg til debat er også altid en effektiv måde at blive delt, da det skaber samhørighed og opmærksomhed omkring ens blog. Man får taget sine læser med, så de får mulighed for at give deres besyv med og det skaber en tillid mellem blogger og læser.

Gode blogs har typisk også en masser billeder og tekst, så læseren får lidt af det hele. Man skal selvfølgelig tilpasse hele helheden til ens blog, så hvis det er en politisk blog skal der måske være en mere sober tone end ovre hos mommybloggeren, hvor sproget godt kan være lidt mere løsslubben. Det er med at finde den fine balance og gøre sig bemærket på den bedste måde.

Artiklen er lavet i samarbejde med studentum.dk.


Warning: Illegal string offset 'echo' in /var/www/mindstudy_dk/public_html/wp-content/plugins/download-attachments/includes/shortcodes.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'title' in /var/www/mindstudy_dk/public_html/wp-content/plugins/download-attachments/includes/shortcodes.php on line 69

Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/mindstudy_dk/public_html/wp-content/plugins/download-attachments/includes/shortcodes.php on line 69

Warning: Illegal string offset 'title' in /var/www/mindstudy_dk/public_html/wp-content/plugins/download-attachments/includes/shortcodes.php on line 72